Rush K. Illuminating Queste: A Comparison of 14th-century French Manuscript Miniatures of the Vulgate Legend [Электронный ресурс] // Vox medii aevi. 2020. Vol. 1–2(6–7). С. 131–177. URL: http://voxmediiaevi.com/2020-1-2-rush

DOI: 10.24411/2587-6619-2020-10005

> Статья в PDF


Katherine A. Rush

PhD in Art History, Visiting Lecturer in Art History at the University of California, Riverside katherine.rush@ucr.edu
https://ucriverside.academia.edu/KatherineRushnéeSedovic

Illuminating Queste: A Comparison of 14th-century French Manuscript Miniatures of the Vulgate Legend

The penultimate Vulgate legend, La Queste del saint Graal, is a striking example of the intertwining of chivalry and Christianity in late medieval French culture. Through an examination of three fourteenth-century illuminated manuscripts of the Vulgate La Queste del saint Graal — Paris, Bibliothèque de l’Arsenal, MSS Arsenal fr. 3482 and fr. 5218, and Oxford, Bodleian Library, MS Rawlinson Q.b.6—this article considers the visual intertwining of the sacred and secular as found in what is arguably the most inherently religious French Arthurian legend. Of the approximately 200 manuscripts that contain part or all of the Vulgate Lancelot-Graal cycle, twelve were produced in France during the fourteenth century. Of these twelve, this study focuses on three manuscripts that were produced in northern France (Paris and Tournai) in the first half of the fourteenth century, contain the complete Queste text, and are illuminated throughout with narrative miniatures. The large number of generally well-preserved images among MSS Rawlinson Q.b.6, Arsenal 3482, and Arsenal 5218 renders them ideal subjects for a case study of early fourteenth-century French Arthurian illumination, as does their status as under-researched Arthurian manuscripts. Although Alison Stones has given thorough consideration to higher quality Queste manuscripts, such as London, British Library, MS Royal 14 E. iii, the three manuscripts that this study focuses on have yet to be considered in depth.

Through a detailed analysis of MSS Rawlinson Q.b.6, Arsenal 3482, and Arsenal 5218, this paper addresses this lacuna in Arthurian manuscript studies, contributing to the broader goal of increasing knowledge of the overall corpus of late medieval French Arthurian manuscripts. Indeed, manuscripts whose illuminations may be less perfectly rendered, or exhibit textual discrepancies, can be just as, if not more useful than their more skilfully rendered brethren in enlightening us as to the production and dissemination of the Arthurian legends in late medieval France. By comparing and contrasting MSS Rawlinson Q.b.6, Arsenal 3482, and Arsenal 5218 in terms of overall visual impact, artistic style, iconography, cultural context, and contemporary reception, this study elucidates questions of the manuscripts’ production and use, as well as their function as multivalent visual artefacts which exhibit a visual union of the sacred and the secular—opposite ends of a spectrum on which all elements of medieval visual culture existed.

Key words: Arthurian manuscripts; Grail Quest; manuscript miniatures; manuscript production; medieval France; sacred; secular.


Раш Кэтрин

PhD in Art History, приглашенный лектор по истории искусств в Калифорнийском университете (Риверсайд)
katherine.rush@ucr.edu
https://ucriverside.academia.edu/KatherineRushnéeSedovic

В поисках иллюстрации: сравнительный анализ миниатюр артуровских легенд цикла Вульгаты из французских рукописей XIV в.

Предпоследняя легенда артуровского цикла Вульгаты — «Поиск Святого Грааля» — это удивительный пример переплетения рыцарской и христианской культур в позднесредневековой Франции. Анализируя три иллюстрированные рукописи XIV в. (Paris, Bibliothèque de l’Arsenal, MSS Arsenal fr. 3482 и fr. 5218, а также Oxford, Bodleian Library, MS Rawlinson Q.b.6), эта статья рассматривает визуальные переплетения священного и мирского в, пожалуй, самой религиозной артуровской легенде. Цикл «Ланселот–Грааль» полностью или частично вошел больше чем в двести рукописей, но только двенадцать из них были созданы во Франции в XIV в. Настоящее исследование сосредоточено на трех манускриптах, созданных в северной Франции (в Париже и Турне) в первой половине XIV в.; они содержат весь текст легенды «Поиск Святого Грааля», при этом каждый кодекс иллюстрирован циклом нарративных миниатюр. Благодаря большому числу хорошо сохранившихся иллюстраций эти манускрипты идеально подходят для изучения артурианских миниатюр Франции XIV в.; тем не менее, эти рукописи все еще недостаточно изучены. Хотя Элисон Стоунс и отметила высокое качество миниатюр к «Поиску» (особенно London, British Library, MS Royal 14 E. iii), внимательное изучение трех кодексов, на которых строится данное исследование, еще предстоит.

Статья отчасти закрывает этот пробел в исследованиях артурианских рукописей на примере MSS Rawlinson Q.b.6, Arsenal 3482 и Arsenal 5218 и дополняет наши знания обо всем корпусе позднесредневековых французских рукописей, содержащих артуровские легенды. И в самом деле, кодексы, иллюминации которых не так превосходно исполнены или не полностью соответствуют тексту легенд, могут оказаться даже полезнее в изучении создания и распространения артуровских легенд в позднесредневековой Франции, чем более искусно изготовленные манускрипты. Через сравнение и сопоставление MSS Rawlinson Q.b.6, Arsenal 3482 и Arsenal 5218, а именно их визуального влияния, стиля, иконографии, культурного контекста и восприятия, это исследование проливает свет на вопросы об изготовлении и использовании манускриптов, а также рассматривает их в качестве многозначных культурных артефактов, которые выражают визуальное единение священного и мирского — противоположных значений одного спектра, в котором существуют все элементы визуальной культуры Средневековья.

Ключевые слова: Артуровские манускрипты; изготовление манускриптов; миниатюры; мирское; священное; Священный Грааль; средневековая Франция.

FOR CITATION
Rush K. Illuminating Queste: A Comparison of 14th-century French Manuscript Miniatures of the Vulgate Legend [Digital Resource] // Vox medii aevi. 2020. Vol. 1–2(6–7). P. 131–177. URL: http://voxmediiaevi.com/2020-1-2-rush